Title:
|
Samenhang detailhandel, transport en groothandel [NDS 96-002]
|
|
Author(s):
|
|
|
Published by:
|
Publication date:
|
ECN
Policy Studies
|
1-3-1996
|
|
ECN report number:
|
Document type:
|
ECN---96-005
|
Book
|
|
Number of pages:
|
Full text:
|
56
|
Download PDF
|
Published in:.
Abstract:
In dit onderzoek is een poging gedaan de energetische gevolgen van sectorverschuivingentussen de groothandel, de transportbedrijven en de detailhandel in kaart
te brengen. Om een afbakening aan te brengen is het aandachtsveld beperkt
tot de meest relevante consumptiegoederen. Deze zijn naar hun produktkarakteristieken
ondergebracht in vier groepen, fresh food, kruidenierswaren, modische
artikelen en duurzame artikelen.
Er zijn vier ontwikkelingen af te splitsen die gevolgen op het energieverbruik
van de sectoren kunnen hebben, namelijk:
- Een toename van rechtstreekse leveringen door de fabrikant aan de
detailhandel of consument.
- De opkomst van aanvullende productiewerkzaamheden door de logistieke
dienstverleners, aangeduid met de term Value Added Logistics (VAL).
- Een toenemende mate van uitbesteding van op- en overslag door de
groothandel aan de logistieke dienstverleners.
- Een groei van het aantal produktleveringen waarbij de logistieke
sturing door middel van 'Just In Time'-technieken geoptimaliseerd wordt.
Per ontwikkeling is de invloed bepaald voor de komende tien jaar op
het energieverbruik van de drie sectoren, uitgesplitst naar de vier
produktgroepen. Hierbij zijn aannames en schattingen gebruikt, waarvan
de verantwoording en gevoeligheid in het rapport staan aangegeven.
De gevolgen van de bovengenoemde ontwikkelingen voor het energieverbruik
van de consumptiegoederen zijn als volgt:
- Bij de groothandel zal er een afname van rond de tien procent in
tien jaar komen. Deze afname is het gevolg van het uitbesteden van de
opslagruimtes naar de transportsector, tezamen met het rechtstreeks
leveren van de fabrikant aan de detailhandel of consument, waarbij de
groothandel overgeslagen wordt. Ook zorgt de logistieke optimalisatie
voor een kleine afname van het energieverbruik.
- Bij de transportsector zal een flinke groei van circa veertig procent
in het energieverbruik optreden. Dit komt doordat deze sector meer opslagactiviteiten
zal gaan vervullen voor de groothandel en zich in de toekomst meer met
VAL-activiteiten zal gaan bezighouden. Ook is er een kleine toename
als gevolg van het overnemen van groothandelsactiviteiten doordat de
fabrikanten rechtstreeks leveren aan de consument en de detailhandel,
maar dit valt weg tegen een kleine afname van het verbruik door de logistieke
optimalisatie.
- Bij de detailhandel zal er slechts een geringe afname van vier procent
in tien jaar zijn. Dit is te wijten aan de logistieke optimalisatie
van de goederenstroom die tot kleinere opslagruimtes leidt.
Verdere monitoring van de genoemde ontwikkelingen kan moeilijk gestandaardiseerd
worden omdat de benodigde gegevens niet in statistieken worden bijgehouden.
Voor het bepalen van de VAL kan Nederland Distributieland informatie
geven, maar is wel een verder onderzoek naar de energie-intensiteiten
van VAL noodzakelijk. Voor de andere ontwikkelingen is een enquLte wenselijk
bij de drie sectoren, die elke vijf jaar herhaald wordt. Tenslotte is
het belangrijk dat enkele andere ontwikkelingen op de voet gevolgd worden,
omdat ook zij in de toekomst een effect op het energieverbruik kunnen
hebben.
Dit rapport geeft de situatie t/m 1992.
Back to List