| Title: | 
        
            | Schonere Zeevaartbrandstof; effect op luchtverontreiniging, kosten en raffinage CO2-emissies | 
        
            |  | 
        
            | Author(s): | 
        
            |  | 
        
            |  | 
        
            | Published by: | Publication date: | 
        
            | ECN
                Policy Studies | 1-11-2008 | 
        
            |  | 
        
            | ECN report number: | Document type: | 
        
            | ECN-V--09-006 | Article | 
        
            |  | 
        
            | Number of pages: | Full text: | 
        
            | 4 | Download PDF | 
    
    
        
        Published in: Milieu Dossier (), , 2008, Vol.2008-7, p.29-32.
        
    
    
        Abstract:
        Om de luchtverontreiniging door zeeschepen te beperken zal het zwavelgehalte van zeevaartbrandstoffen worden verlaagd van gemiddeld 2,7% nu tot maximaal 0,5% in 2020. Met investeringen van ongeveer € 1,5 tot 2 miljard kunnen de Nederlandse raffinaderijen de zware zeevaartbrandstof, die gemaakt wordt uit raffinageresiduen, omzetten in een lichter en
schoner product. Deze omzetting resulteert wel in een extra energiegebruik van circa 1 miljoen ton olie en een bijbehorende extra CO2-uitstoot van ongeveer 4 miljoen ton. Per saldo zal de schonere zeevaartbrandstof echter niet leiden tot een hogere CO2-uitstoot door lagere emissies. 
    
    
        More Information:
        
    
    
        Back to List